pondelok 15. decembra 2014

Medovníčky a švédske pepparkakor

   Aké by to boli Vianoce bez medovníkov?
U nás sa piekli tento rok dve verzie. Prvá, podľa receptu od mojej maminy na mäkkučké klasické slovenské medovníky, takže netreba vyčkávať, kým zmäknú a dajú sa piecť aj na poslednú chvíľu. Druhá várka boli tradičné švédske pepparkakor, ktorých prenikavá korenistá chuť je dokonalá v spojení s typickým vianočným glogg-om.


Medovníky:

Z receptu na medovníky som piekla polovičnú dávku a cesto vyšlo na presne dva plechy.  

Potrebujeme:
500g hladkej múky
300g preosiateho práškového cukru
125g masla
2 vajíčka
4 PL liateho medu
2 ČL sódy bikarbóny
2 ČL perníkového korenia
nastrúhanú citrónovú kôru (z umytého citróna)


Maslo, med a cukor necháme zovrieť a trošku vychladnúť.
Zmiešame múku, sódu bikarbónu, korenie a do zmesy nastrúhame citrónovú kôru.
Spojíme suché ingrediencie s medovou hmotou a premiešame. 
Do ešte teplej hmoty pridáme vajíčka  a vymiesime cesto.
Necháme minimálne dve hodinky postáť v chlade.

Cesto vyvaľkáme na hrúbku 5mm, pred pečením potrieme rozšľahaným vajíčkom a po upečení žĺtkom s troškou mlieka, aby sa pekne leskli.
Pečieme cca 10 minút na 175 °C.

Švédske pepparkakor:

V preklade "korenisté koláčiky". Recept je veľmi podobný slovenským medovníkom, no podstatné sú  koreniny, ktoré im dodajú špecifickú chuť.


Potrebujeme:
500g hladkej múky
200g hnedého cukru
4 PL melasy (môžeme nahradiť medom)
125g masla
2 vajíčka
2 ČL sódy bikarbóny
1 PL mletej škorice
1 PL mletého zázvoru
1 ČL mletých klinčekov
1 ČL mletého kardamonu

a ja som pridala aj 2 veľké lyžice kakaa, len  aby boli tmavé :)

Postup je rovnaký ako v predošlom recepte.
Maslo, melasu (med) a cukor necháme zovrieť a trošku vychladnúť.
Zmiešame múku, sódu bikarbónu a koreniny.
Spojíme suché ingrediencie so sladkou hmotou a premiešame. 
Do ešte teplej hmoty pridáme vajíčka  a vymiesime cesto. Ak by odrazu ostalo lepkavé, prisypeme trošku hladkej múky.
Necháme cez noc postáť v chlade.


Pepparkakor by mali byť tenšie ako medovníčky cca 2-3mm, ale každý podľa seba :) Ja som cesto vyvaľkala na 5mm, aby boli hrubšie a tiež som ich potrela rozšľahaným vajíčkom pred pečením a po upečení žĺtkom s mliekom, aby sa pekne leskli, no v originál pepparkakor sa nepotierajú.

Pečieme cca 10 minút na 175 °C.


Na zdobenie som použila 1 bielok, 150g dvakrát preosiateho práškového cukru a zopár kvapiek z citrónu - vymiešané ručne a cukrové guličky. Hmotu som si rozdelila na polovicu a naplnila do sáčkov, s jednou som zdobila a jednu nechala v chladničke a zamieňala som ich, lebo lepšie sa s ňou pracuje, keď je vychladená.




Malý tip, ktorý ma "za cesty" napadol na medovníkové krídla so srdiečkovou vykrajovačkou:




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára